Afsløring: Danmarks første førerløse bus dumper forsøgsperiode

Smartbus-projektet, der afrunder sin prøveperiode til december, kommer ikke til at forsætte på ruten langs Astrupstien, grundet økonomiske og tekniske udfordringer.

Da man tilbage i marts 2020 rullede de første førerløse busser ud på Astrupstien i forsøgsprojektet, var både Transportminister Benny Engelbrecht og Aalborgs Borgmester Thomas Kastrup Larsen begejstret for projektet. Her godt og vel et år senere står bussen til at dumpe forsøgsperioden.

Dårligt fra start

Allerede et par måneder inden man sendte busserne ud på stien, var der forvirring omkring projektet. Forvirring lå i, hvorvidt køretøjet kunne køre i det forventede SAE-niveau, der betegner hvor selvkørende et køretøj er.

I en evaluering af forsøgsordningen med selvkørende motorkøretøjer fra december 2019 af Vejdirektoratet og Færdselsstyrelsen, fremgår det, at man var nødt til at presse leverandøren af busserne til at oplyse det reelle SAE-niveau, der desværre viste, at bussen ikke kunne køre uden fører, og at man derfor var nødt til indsætte operatører i bussen gennem hele forsøgsperioden.

Uundværlig Operatør

”Eftersom at busserne ikke havde det forventede SAE-niveau, føler jeg at forsøgsperioden er dumpet,” siger Louise Vorsaa, der er uddannet operatør af smartbussen. Hun står 8 timer om dagen i den knap så førerløse bus og styrer dele af bussen med et joystick fra en spilkonsol, hvilket er en alternativ løsning.

Havde alt gået efter planen, skulle der blot have været en tryghedsperson i bussen, som skulle skabe tryghed og på ingen måde agere chauffør, men grundet de uforudset tekniske problemer, er Louise Vorsaa altså blevet fast operatør i bussen.

”For at kunne tage operatøren ud, er der et par teknologiske steps, der tager lidt længere tid end forventet og det gør også, at der er noget økonomi i det, der er lidt tungt,” siger Maria Vestergaard, projektchef for smartbus-forsøget.

”Konceptet om at servicere borgerne på denne måde giver god mening, men der skal ske et par teknologiske skridt, før det bliver økonomisk muligt at implementere,” tilføjer hun.

Flere problematikker

Der altså en del tekniske og økonomiske problematikker, der først skal løses, før man kan implementerer de førerløsebusser. Denne forsøgsperiode har dog også båret præg af Corona-restriktioner, der har medført at bussen i en længere periode kun kunne have to passagerer med ad gangen, hvilket ikke var optimalt.

Efter den hårde opstart og mange restriktioner, er det først nu, at beboerne rigtigt er begyndt at bruge smartbussen. Bussen oplever dagligt over 20 passagerer og endda stampassagerer, som fast benytter bussen. Men selvom bussen løste mobilitetsproblemet og flittigt blev benyttet af beboerne, forlænges forsøgsperioden ikke som følge af de mange tekniske og økonomiske problematikker.


Fremtidens transport

Det er dog forventeligt at fremtiden er førerløs, det kræver dog en vis teknologisk udvikling, som tager en del år. Dog forsikrer Venstres transportordfører, Kristian Pihl, at fremtidens transportformer er førerløse. ”Om 20-25 år har vi et helt andet transportmønster med masser af autonome køretøjer. Vi i Danmark skal ikke være dem, som hænger i bremsen, vi skal være i forreste linje,” siger transportsordfører Kristian Pihl.