Elbilsalget halter: ladestandere skal fremme andelen af grønne biler i Aalborg

Forhandlerne kan mærke en markant stigning i interessen for elbiler, men oplever forsat at elbilens rækkevidde skræmmer forbrugerne. Et stærkere ladenetværk skal fjerne skepsissen og få folk til at skifte til elbilerne, og kommunen er på sagen.

En af lynladestationerne i Aalborg. Bil udlånt af Ford Brd. Hosbond – Foto Zacharias Lund

Aalborg Kommune har indgået aftaler med Clever, om implementering af flere ladestandere, der skal sikre at ”rækkeviddeangst” forsvinder. I hele den Nordjyske region er det også målet, at ladenetværket skal udvides med hele 1000 ladestandere inden 2025, hvoraf størstedelen skal være placeret i Aalborg. Der er altså fokus på at få bygget et stort og bredt ladenetværk, der forventes at fremme andelen af grønne biler.

Clever træder til
Aalborg Kommune kan dog ikke, grundet lovgivning, gå ind og støtte med kommunale midler, til at få lavet nye ladestandere. For at få etableret ladepunkter kan kommunen blot angive arealer, hvor Clever eller andre udbydere kan få lov til at opføre ladestandere.

”Vi har allerede indgået en aftale med Clever, om at der skal sættes mellem 7 og 10 ladepunkter op på lokaliteter i kommunen. Vi oplever dog en stigende efterspørgsel af ladestandere, men vi afventer stadigvæk lovgivningen for at kunne sætte flere ladestandere op,” siger Maria Vestergaard fra Trafik og Veje i Aalborg Kommune.

Hvorfor ikke elbiler?

I en måling foretaget af bilstatisik.dk, fremgår det at Nordjyderne er den region med klart færrest elbiler. Fordelingen viser at Hovedstaden og Midtjylland har størst antal og modsat finder man altså Nordjyderne. Forklaringen ligger i indkomsten, hvilket understreger at elbilerne fortsat er for dyre til nordjyderne.

”Elbilernes udvikling er der ikke helt endnu. Vi oplever dog en kæmpe interesse for dem, men de Nordjyske borgere er ikke helt overbevist endnu,” siger Helle Bak, salgschef i Bayern AutoGroup Aalborg.

Klimasynder i hybridforklædning

I et nyt hollandsk studie, baseret på en undersøgelse af omkring 100.000 biler, kan det konkluderes, at de ”grønne” hybridbiler er knap så grønne som forventet. Det er faktisk så slemt, at hybriderne i mange tilfælde er ligeså klimaskadelige som almindelige benzin- og dieselbiler

Forhandlerne kan desværre berette at Plug-in hybriderne fortsat er de bedst sælgende, men folk udnytter de nye afgiftspriser og skatterabatter til at få bedre udstyr og mere bil for pengene. ”Vi oplever at folk vælger hybridbilerne, hvor vi klart fornemmer, at det ikke er af klimavenlige grunde,” siger salgschef i Bayern AutoGroup Aalborg, Helle Bak.

Hybridbilerne udgjorde i juli måned 22,1 procent af det samlede personbilsalg i hele Danmark. Udviklingen skyldes den store skatterabat på 107.800 kroner i gennemsnit, da de anses som grønne i den bilaftale, der blev indgået i december 2020. Der lægges dog pres på, at skatterabatten fjernes, for at kunne ændre fordelingen, så elbilerne kommer mere i spil.