Aalborgs ildsjæle vil udkæmpe krig mod staten om ny motorvej

Live musik og 500 interessere borgere – sådan så demonstrationen mod Egholmlinjen ud. Fotografi: Cecilie Lillelund Nissen

Godt 500 mennesker samledes tirsdag på Fjordmarken for at demonstrere imod den nye motorvej, der skal gå over den lille ø Egholm. Formålet: At rejse penge så de kan slæbe regeringen i retten, når anlægsloven for projektet er på plads.

Af: Cecilie Lillelund Nissen

Regeringen ser gerne, at den 3. Limfjordsforbindelse skal inkludere en motorvej, der skal gå over den lille ø ud for Aalborg, Egholm. Men det er der nogle borgere i Aalborg, der bestemt ikke er enige i. I 10 år har Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen kæmpet imod den nye motorvej, senest til en demonstration på Fjordmarken den 24. august. Formålet var både at fejre Borgerbevægelsens 10-års fødselsdag, men også at rejse penge til den retssag, som Borgerbevægelsen regner med at føre mod regeringen, så snart anlægsloven for projektet er klar.

Retssagen, der skal sætte en stopper for motorvejen

Formanden for Borgerbevægelsen mod en motorvej i Egholmlinjen, Louise Faber, er meget bekymret for, hvad en motorvej vil gøre ved den lille ø. Derfor var målet med demonstrationen da også at rejse penge til kommende retssager, som Borgerbevægelsen håber på at fremføre, når Folketinget har færdiggjort anlægsloven, der skal til for at kunne opføre motorvejen.

”Det koster mange tusinde kroner at gå op imod staten. For det er jo ikke bare en lille nabostrid, vi har gang i,” siger Louise Faber.

Ifølge formand Louise Faber dukkede der cirka 500 op til demonstrationen. Donationer samt salg af T-shirts og løbetrøjer skulle hjælpe med at fylde pengekassen og gøre klar til, at den egentlige kamp mod motorvejen skal sparkes i gang – nemlig den, der skal udkæmpes i retssalen.

Ifølge gruppeformand for Enhedslisten Aalborg og medlem af By- og Landskabsudvalget i Aalborg Byråd, Per Clausen, så er der bestemt også grundlag for en retssag.

”Der er nogle reelle juridiske muligheder. Blandt andet er der nogle regler omkring den specifikke natur, der er på Egholm, som sætter begrænsninger for byggeriet,” siger han.

Borgerbevægelsen vil redde Egholms natur

Dorte Ive, som deltog til demonstrationen, mener, at Egholm har en natur, der er værd at redde.

”Den [motorvejen] må laves et sted, hvor det ikke koster noget for miljøet eller er skadeligt,” siger Dorte Ive.

Hun bor selv i Aalborg Øst, hvor en af de tidligere byggerier i forbindelse med Limfjordsforbindelsen er opført.

”Det giver mening i Øst, for det er jo et industriområde. Der er alt dødt. Det er ikke tilfældet ude på Egholm og i Aalborg Vest, hvor motorvejen skal bygges.”

Det skal den nye motorvej udrette

Målet med den omdiskuterede motorvej er at lette trafikken i en af landets største byer. Grundlaget for dette er at finde i trafikberegninger fra Vejdirektoratet, som er udført i forbindelse med diskussionen om den 3. Limfjordsforbindelse. Beregningerne er lavet i 2021.

Her vurderes det, at Egholmlinjen i 2030 vil se ca. 32.500 køretøjer på et gennemsnitligt døgn. Dette er desuden set i bakspejlet af, at samme beregninger i 2014 vurderede, at der kun ville være 24.200.