Aalborg kommune cykler mod bæredygtig mobilitet

I Aalborg Kommune er der en ambition om at blive en af de førende cykelbyer i Danmark, en ambition, som også omhandler en mere bæredygtig mobilitet.

Aalborg Kommune har et mål om at blive en større cykelby, et mål som virkede langt væk i 2018. En cyklistundersøgelse i Aalborg Kommune viste, at 47 procent af borgerne enten cyklede sjældnere end en gang om måneden eller aldrig cyklede.

Men efter vedtagelsen af den nye cykelpolitik i 2020, er der kommet et større fokus på at få borgerne i Aalborg op på cyklerne.

”Generelt, så handler det jo om at i en by af Aalborgs størrelse, der giver det kun mening at transportere sig rundt på gåben, cykel eller kollektiv trafik, hvis vi skal være her alle sammen.” siger Anne Iversen Hansen, koordinator for Aalborg cykelby.

For at motivere flere af borgerne til nu at bevæge sig ud på cykelstierne er der forbedret og lavet nye cykelstier, cykelpendlerruter samt adgang til luftpumper og andre servicefaciliteter på cykelruterne. På deres hjemmeside kan man følge med i de mange initiativer, de foretager sig for at blive en større cykelby

Et grønnere Frejlev

Et mere bæredygtigt Frejlev indebærer i øjeblikket et forsøg på at skifte bilerne ud med el-cykler. Forsøget sker efter, at Frejlev i sin byudviklingsplan har et mål, som hedder, at byen skal blive en grønnere by.  

I forsøget har Swapfiets -som er et selskab i Aalborg, som lejer cykler ud – sat 6 el-cykler til rådighed, som i et samarbejde mellem Aalborg Kommune og Frejlev Samråd skal lånes ud til 5 interesserede i en måned ad gangen.

Selve konceptet opstod, da en anden by indenfor Aalborg Kommune i 2018 lavede det samme forsøg, hvilket endte med, at hver femte ud af 41 borgere efterfølgende købte en el- cykel, hvor en helt skiftede bilen ud med el- cyklen, skriver Aalborg Kommune på sin hjemmeside.

I det nuværende forsøg har der indtil videre også været en positiv indstilling fra de, der har haft cyklerne. Koordinator for Aalborg cykelby Anne Iversen Hansen siger, at to af personerne købte en el- cykel samme dag, som de afleverede lånecyklen.

Cyklerne, som kan lånes, står hos Ruth Christensen, som er med i Frejlevs Samråd og kontaktperson for Aalborg Kommune.

”Jeg synes, at det var en rigtig god ide, så jeg ville gerne stille min carport til rådighed. Det er jo ikke noget, der kræver ret meget, at de kommer en gang om måneden.” siger Ruth Christensen.

Både Anne Iversen Hansen og Ruth Christensen bruger ofte cyklen selv, Ruth sin el- cykel, mens Anne ikke ejer en bil, men cykler dagligt.

”Altså jeg håber, at det her kan få nogle flere til at cykle til og fra arbejde. Det er et godt alternativ til transportmiddel nummer 2.”

Og den holdning er Ruth Christensen ikke ene om, ifølge en undersøgelse fra analysebureauet Megafon for Cyklistforbundet mener 87 procent af de deltagende i undersøgelsen, at cyklen er god for klima og miljø, og at Danmark derfor skal prioritere at forblive et cykelland.